Barbes de balena

'Barbes de Balena', les cotilles de la societat
L'obra dirigida per Mònica Bofill es va representar dissabte a la tarda a l'Auditori Miquel Pont
L'Actual - G. Plans
 
Dolors Aleu i Riera, la primera metgessa llicenciada de l'Estat espanyol, va dedicar la seva tesi doctoral a criticar els efectes perjudicials de la cotilla per al cos de la dona. Qualsevol coincidència amb l'església, també contraria a aquesta peça de vestir, però, era pura coincidència, ja que la religió n'era contrària perquè impedia que les dones es quedessin embarassades. Aleshores, objectiu de la seva subordinada existència.

La figura intrusiva de la doctora en un ofici d'homes -i en un temps encara més d'homes- va esdevenir revolucionària. Era possible que algú, que en arribar a casa s'havia de dedicar a afaiçonar mandonguilles, pogués exposar-se a tenir sang d'una operació incrustada a les ungles? 


'Barbes de Balena' aprofita el cabdal d'interès que suscita la vida de la doctora Aleu per donar veu al testimoni d'altres mares i àvies que ningú els va preguntar, mai a la vida, si volien ser mares i àvies. Ho havien de ser i ja està. Probablement sense néixer amb aquest propòsit, l'obra adquireix un tarannà revisionista, ja que fa trontollar allò que ens anticipa l'avui en dia i els seus vestigis.


L'obra, batejada amb un material per fer més rígides les cotilles, condensa molts recursos per caminar. Com la música a través del piano, el cant, la dansa i la mímica. En alguns instants 'Barbes de Balena', sense canviar d'escenari i amb el mateix vestuari, converteix les actrius en quatre peixos oblidadissos per forçar una comparació amb la desmemoria de la societat. L'espectador ha de tenir cintura per no perdre's i ha d'estar predisposat a jugar el simbolisme. Si no, és fàcil perdre's.


Les actrius desimboltes no només exhibeixen complicitat, sinó que també la traslladen al públic. Embelleixen l'escenari d'arts escèniques, entendreixen l'atmosfera teatral amb la veu d'àvies, testimonis que aporten records personals. Fins i tot hi ha dosis de bon humor i de sorna. I aleshores, en aquest moment en què l'espectador és més vulnerable i ha quedat desemparat, indefens, el missatge cala punyent com una agulla. Esquinça.


El 19 de febrer de 1903, Dolors Aleu i Riera, la primera metgessa llicenciada de l'Estat espanyol, moria. Aquesta setmana se'n compleixen els 105 anys. La doctora celebraria que la cotilla hagi quedat marginada. La peça de roba ja no estreny el ventre de la majoria de joves. Ha quedat reclosa al carnaval i a estrambòtics fetitxismes sexuals, apadrinada per gòtics. Però per molt que canviï una moda, el que també ha de canviar, totalment, és la societat.

Barbes de balena fa un recorregut per la vida de la doctora Dolors Aleu i Riera (1857-1913), la primera dona llicenciada en medicina a Catalunya i a l’estat espanyol. La seva va ser una carrera plena d’obstacles, que va anar superant, per exercir una professió aleshores vetada a les dones. A partir de la seva figura, també fem memòria de les nostres àvies, besàvies…, i reflexionem sobre les dones d’avui en dia. A l’època de la doctora Aleu, les dones portaven cotilla, i nosaltres?

*12 € menors 25 anys, majors 65 anys o per compra anticipada a través www.auditoricastellar.cat.

10 €/entrada a partir de 10 entrades. Per adquirir les entrades per grups poseu-vos en contacte per telèfon o correu electrònic i us informarem de com fer-ne la reserva i el pagament.

Compra d’entrades i abonaments:

COMPRA AQUÍ LES ENTRADES
No esperis més!
dissabte, 17 febrer
20:30
Sala principal
15€ - 12€
70 min
2018-02-17 20:30 2018-02-17 21:45 Europe/Andorra Barbes de balena Barbes de balena fa un recorregut per la vida de la doctora Dolors Aleu i Riera (1857-1913), la primera dona llicenciada en medicina a Catalunya i a l’estat espanyol. Sala principal Auditori de Castellar del Vallès

Menors de 25 anys, 12€

Majors de 65 anys, 12€

Promoció web, 12€

Detalls tècnics

Direcció: Mònica Bofill

Dramatúrgia: Anna Maria Ricart

Intèrprets: Ariadna Cabiró, Laura López, Núria Cuyàs, Anna Romaní / Anna Rosell

Composició musical: Ariadna Cabiró

Coreografia: Anna Romaní

Producció: Marina Marcos

Crítiques

Un quadre poètic d’una gran bellesa visual, en què el pinzell esdevé ploma. Una joia en tots els sentits: text, escenografia, vestuari, interpretació i música en directe.

Neus Mónico Recomana.cat

Deliciosa i amarga. Tendra i violenta. Tot i tenir un format agradable, humorístic i lleuger, la temàtica és molt potent i travessa per tots els porus de la pell”

Betty Enguix Teatre Barcelona

Barbes de balena és una delicada peça d’orfebreria, un petit gran mosaic multidisciplinari.

Oriol Osan Núvol.com

“Un cop més, Anna Maria Ricart signa una dramatúrgia magnífica, carregada de simbolisme i detalls, i amb un ritme excel·lent. (...) Tot això amb un to amable, una posada en escena senzilla i preciosa, i quatre actrius magnífiques que ens regalen interpretacions carregades de veritat i emoció.

Gemma Moraleda Teatre Barcelona

La reserva per aquest esdeveniment està tancada.