Esperant Godot

Una esperança posada en un tal Godot

El muntatge 'Esperant Godot' de la Sala Beckett va visitar l'Auditori Municipal divendres passat

L'Actual - Marina Antúnez

 

Vladimir i Estragó, al costat d’un arbre, esperen que arribi Godot. La Sala Beckett va pujar a l'escenari de l'Auditori Municipal, divendres, amb la proposta Esperant Godot, segurament, l'obra més coneguda de Samuel Beckett. Amb la sala plena de gom a gom d'un públic que, inevitablement, hi anava amb expectatives, semblava que tot havia de funcionar dins d'aquest engranatge Beckett - entès així - de teatre de l'absurd. Estàvem avisats. Beckett és un dels grans i qui més qui menys l'ha estudiat, sentit, llegit, vist. Si a l'aval de l'autor de l'obra hi afegim el de la direcció de Ferran Utzet, sempre tan curós en la posada en escena, ritme, interpretació d'actors, i l'aval encara de la traducció del text a càrrec del poeta Josep Pedrals, un gran coneixedor del llenguatge, molt creatiu a l'hora de cercar i trobar les paraules justes en cada ocasió i respectuós al text original, encara hi afegiríem l'aval del repartiment actoral, amb Nao Albet i Pol López, en primer pla, i Aitor Galisto-Rocher i Blai Juanet, en segon pla. A destacar el monòleg incursiu del segon, on s'hi deixa la pell. 

L'escenografia també acompleix les expectatives. Està molt ben aconseguida perquè transmet la idea de ser en un lloc que no és enlloc d’un dia qualsevol que no és cap dia concret, de l'any 1953. Són un espai i un temps posats en una escena emmarcada, com si fos un quadre, a l'escenari. Una escenografia simple, un arbre, una pedra, un color tènue, un conjunt molt adient per Esperant Godot.

Però per què no acaba d'arribar, doncs? Si tornem a l'essència, en el que l'obra diu, o vol dir, en el que explica, sobre el que reflexiona: de la vida, de la mort, de l'existència humana. Esperant Godot  és una espera molt humanitzada de la redempció, la salvació, la catarsi, la resignació, el fracàs, l'esperança. Segurament, i en això que cadascú pensi el que vulgui, hi ha l'element temps que no hi juga a favor, la del temps real en què l'obra va ser escrita. En el seu moment, va ser trencadora, rebel i reveladora. I a més, Beckett hi condensava tota l'essència del teatre contemporani. Però avui l'obra no acaba d'entendre's, o potser d'acceptar-se. La majoria d'espectadors vam sortir amb la sensació que se'ns escapava alguna cosa, sense saber definir què era ben bé. Com si, d'una banda, ens veiéssim obligats a acceptar que, venint de Beckett, per força havia de ser una obra mestra. I de l'altra, reconeguéssim resignadament l'espera d'un Godot que no arribarà. Sigui com sigui, la proposta Esperant Godot era arriscada - afegint-hi que l'obra té dues hores de durada i que es va fer un divendres a la nit. En el teatre ja se sap, hi ha obres més fàcils que altres. I en aquest sentit, cal una llança en favor de la programació que es fa a Castellar on, cada temporada, se'ns compensa amb bon teatre. Del fàcil, i del difícil.

Vladimir i Estragó, al costat d’un arbre, esperen que arribi Godot.

Aquesta situació escènica forma part del cànon de l’imaginari teatral universal. De fet, podem pensar que amb ella s’inicia el teatre contemporani occidental.

La Sala Beckett, que ha visitat sovint el teatre de l’autor que va deixar-li el seu nom, no havia emprès encara la producció de la seva obra més coneguda. Amb ella, Samuel Beckett va convertir el món, definitivament, en un escenari de teatre.

I aquí estem, esperant.

 

 

Preu de l’espectacle

15 €*

*12 € menors 25 anys, majors 65 anys o per compra anticipada a través www.auditoricastellar.cat.

*10 €/entrada a partir de 10 entrades. Cal contactar amb la Regidoria de Cultura al tel. 93 714 40 40 o aquí

 

Compra d’entrades* i abonaments:

* ENTRADES DISPONIBLES a partir del dia 21 de desembre 

COMPRA AQUÍ LES ENTRADES
No esperis més!
divendres, 28 febrer
21:00
Sala principal
15 € - 10 €
120 min
2020-02-28 21:00 2020-02-28 23:00 Europe/Andorra Esperant Godot Vladimir i Estragó, al costat d’un arbre, esperen que arribi Godot. Aquesta situació escènica forma part del cànon de l’imaginari teatral universal. Sala principal Auditori de Castellar del Vallès

12 €, Majors de 65 anys

12 €, Majors de 25 anys

12 € , Compra anticipada

Detalls tècnics

Escenografia : Max Graenzel

Vestuari : Berta Riera

Repartiment: Nao Albet, Pol López, Aitor Galisteo-Rocher, Blai Juanet Sanagustin, Martí Moreno / Eric Seijo

Direcció : Ferran Utzet

Traducció : Josep Pedrals

Autoria : Samuel Beckett

Crítiques

Traductor i director s'han permès alguna llicència, amb bon humor, i han intentat alleugerir l'excés de transcendència de l'obra per entrar en un registre subtil de clown, cosa que als dos principals protagonistes, Nao Albet i Pol López els va com anell al dit

Andreu Sotorra Recomana.cat

La reserva per aquest esdeveniment està tancada.