La noia de la làmpada

La cara oculta de la maternitat

La noia de la làmpada exposa conflictes i trenca tabús sobre aquesta realitat

L'Actual - Marina Antúnez
 

La noia de la làmpada va tenir lloc a l'Auditori Municipal, diumenge passat. La proposta de Flyhard Produccions / Sala Flyhard i Vania Produccions, dirigida per Marta Aran, planteja el tema de la maternitat des d'un punt de vista concret i dona veu a algunes dones que viuen el procés de ser mare amb pors, dubtes, ràbia, culpabilitat i, a vegades, amb una tristesa absoluta.

La protagonista, l'Alba, es queda embarassada en un dels seus millors moments laborals. Ella és galerista d'art i ha de renunciar a fer realitat el seu somni professional, ser la nova directora d'una fira de nivell internacional. La seva parella, que és qui desitja i l'empeny a ser mare, i que alhora és artista, viurà d'una manera molt diferent el procés de ser pare. El personatge es posa al servei de la voluntat de la directora per fer visibles les desigualtats, de com els rols masculins s'han anat perpetuant en una societat patriarcal. És la dona qui ha de tenir cura de la criatura, és la dona qui ha re supeditar la feina a la maternitat, és la dona qui serà infantilitzada per les persones que la rodegen...

L'Alba és un personatge que, d'entrada, no genera empatia per part de les dones que han pogut viure amb felicitat el procés de l'embaràs. Per tant, no representa totes les dones, però sí algunes. Portada a l'extrem, exemplifica el pensament i actitud de moltes dones que, en alguns moments, han pogut sentir i patir el mateix que la protagonista del muntatge. La comèdia i el drama no acaben d'encaixar prou clarament les transicions, en el muntatge, tot que hi són ambdós presents.

Aran vol, amb el text de La noia de la làmpada, posar sobre la taula, sense tabús, els pensaments de moltes dones que han pogut sentir-se en molts moments menystingudes, silenciades, sotmeses, dones a qui se'ls ha dit que han d'atendre unes obligacions només pel fet de ser mares. 

La conversa posterior ser molt interessant. Poder reflexionar sobre la complexitat d'aquesta realitat plasmada a l'obra amb la directora Marta Aran, amb les actrius i actor protagonistes, en una xerrada distesa coordinada per Montse Gatell, va ser molt ben valorat pel públic.

L'obra no només planteja com afronten les dones la maternitat sinó que també obre un debat sobre el que és i no és art, on és el límit. La noia de la làmpada, a l'obra, és una escultura que el personatge masculí vol fer realitat. En el públic, ens provoca el riure, quan l'artista l'explica i la defineix com a transgressora. Conceptualment, la cosa és més seriosa, l'escultura podria ser una metàfora de la degradació de la figura femenina, reconvertida en objecte d'art. Aquí, Aran va explicar que aquesta era una obra d'art que un artista real havia volgut fer, encara que en el muntatge sembla que sigui mentida que s'hagi pogut pensar com a tal.

L’Alba està a punt d’acomplir el seu somni i fer-se un nom dins del món laboral. Està a punt d’aconseguir l’oportunitat per la qual ha treballat tants anys… És molt fàcil, ho té a tocar i ella està preparada.

L’Alba es queda embarassada. I això, sense voler, ho canvia tot.

Sempre ens han dit que quan siguem pares serà la millor experiència de la nostra vida, on viurem una plenitud envejable i una felicitat absoluta. Milers d’eslògans es poden veure per tot arreu, exaltant aquesta etapa de la vida… Però què passaria si aquest embaràs vingués quan estàs a punt d’acomplir el teu somni vital i la decisió de tenir aquest fill pogués trencar tota la teva ambició laboral en un futur? S’afrontaria aquesta etapa amb la mateixa felicitat? Podries arribar a culpar el teu fill de no haver sigut allò que volies ser?

La noia de la làmpada és una obra que dona veu a aquelles dones que viuen la maternitat i l’embaràs amb pors, dubtes, ràbia, culpabilitat i a vegades, fins i tot, amb una tristesa absoluta.

Després de la representació hi haurà un col·loqui postfunció en què el públic podrà compartir les seves impressions sobre l’obra amb  la directora i dramaturga Marta Aran i la resta de l’equip artístic. L’activitat, conduïda per Montse Gatell, s’emmarca dins la programació de propostes del Dia Internacional de les Dones.

Preu
15 €
*12 € menors 25 anys, majors 65 anys o per compra anticipada a través www.auditoricastellar.cat.
**10 €/entrada a partir de 10 entrades.

Compra d’entrades i abonaments:
www.auditoricastellar.cat
SAC (El Mirador)
Taquilla de l’ Auditori: 1 hora abans de l’inici de l’espectacle

COMPRA AQUÍ LES ENTRADES
No esperis més!
diumenge, 03 març
19:30
Sala principal
15€ a 10€
85 minuts
2019-03-03 19:30 2019-03-03 21:00 Europe/Andorra La noia de la làmpada L’Alba es queda embarassada. I això, sense voler, ho canvia tot. Sala principal Auditori de Castellar del Vallès
Detalls tècnics

Text i direcció: Marta Aran

Repartiment: Oriol Casals, Lara Díaz, Andrea Portella, Marta Vila

Espai escènic: Laura Clos (Closca), Sergi Corbera

Vestuari: Adriana Parra

Espai sonor i disseny d’il·luminació: Xavi Gardés

Producció executiva: Sergio Matamala, Clara Cols, Roser Blanch

Crítiques

Aran resol amb solvència una peça que parla de l’èxit laboral de la dona versus la maternitat o el gairebé obligatori desig de ser mare, imposat per la societat. Un text ben construït, amb un bon ritme i uns personatges complexos.

Sílvia Navarro Butxaca

És un treball que apunta maneres, amb una interpretació molt realista i pròxima, que genera empaties i antipaties.

Jordi Bordes Recomana.cat

La reserva per aquest esdeveniment està tancada.