Lapònia

El xoc entre la il·lusió i la raó
 

L'Auditori tanca el 2019 amb la comèdia Lapònia, una reflexió sobre els secrets i les mentides

L'Actual - Jordi Rius
 

"Sempre trobem alguna cosa per a tenir la impressió que existim". Aquesta frase de Samuel Beckett  de Tot esperant Godot, que estava estampada a la bossa regal que dissabte es donava al públic que assistia a la representació - amb el suplement de la programació de gener a maig de l'Auditori Miquel Pont on l'obra de Beckett és precisament una de les perles de la temporada-, pot resumir part de la reflexió que ens proposa Lapònia, la comèdia que tanca la programació d'aquest 2019.  L'obra, estrenada al Club Capitol ara fa gairebé un any, ha arribat a Castellar justament en època nadalenca, el moment de l'arribada de Santa Claus, que viu justament a Lapònia. Els quatre protagonistes de l'obra, escrita a quatre mans per Cristina Clemente i Marc Angelet, se situen en l'àpat de la Nit de Nadal. Meritxell Huertas i Manel Sans, Mònica i Ramon a l'obra, és una parella de Barcelona que viatja amb el seu fill Martí fins a Lapònia amb la il·lusió de conèixer la casa de Santa Claus a Rovaniemi, a la Lapònia finesa. Durant la seva estada s'allotgen a la casa de la germana de la Mònica, la Núria -Meritxell Calvo- que viu amb un finès, l'Olavi, que interpreta Roger Coma amb un deliciós accent català-suomi. La parella mixta finesa ha tingut una filla, Aina, que han educat segons els cànons racionals de la cultura finesa.

De seguida, la convivència s'esguerra i l'obra esdevé un xoc de com entendre el Nadal i, fins i tot, la vida. Un malentès entre els dos nens -diguem-ho així per no fer un spoiler- serveix de punt de partida per reflexionar al voltant de la il·lusió i la passió del món mediterrani davant de la fredor i la racionalitat nòrdica, la veritat i la mentida, aquelles que ens diem a nosaltres mateixos i a les diferents maneres de ser i d'educar els fills. A Lapònia també hi apareix el xoc cultural entre un país, Finlàndia, que des d'aquí considerem que és un dels milor sistemes educatius del món, l'idealitzem com un dels més rics i on es viu amb harmonia amb la natura en contraposició amb el nostre territori, on la corrupció, la droperia i la cultura sense esforç són el pa nostre de cada dia. Olavi, en el seu paper de finès feliç, noble i orgullós de la seva manera de ser, se'ns revela amb un punt de supremacisme, s'enfronta amb la seva cunyada Mònica, que es desfà pels altres i pel Nadal i que sovint arracona el seu marit, i amb la seva dona, que és un vol i no dol que intenta amagar el seu component mediterrani per adaptar-se a la societat on viu, i que toparà amb els valors i costums dels seus parents catalans. 

Però no tot és com sembla. De seguida afloren els problemes econòmics de la parella de l'Olavi i la Núria. Ella desitja tornar a Barcelona per retrobar-se amb la seva germana. Si accepta una oferta per a la delegació barcelonina de la multinacional finesa Nokia s'hauran acabat els problemes econòmics i el seu marit es podrà dedicar a treballar des de casa creant jocs pedagògics. I a la parella barcelonina el fort lideratge de la Mònica arrossega el Ramon, que manifesta ser un home amb humor i sexy i amb ganes d'experimentar en el sexe encara que no ho sembli. Al final de l'obra, tothom es sincera i no se sap si les dues parelles continuaran amb tota la veritat sobre la graella o dient petits secrets o mentides. I, per acabar-ho d'adobar, el gran espectacle de les aurores boreals, un fenomen natural però que també és una gran font de mites i llegendes. La raó contra la il·lusió.

Una comèdia sobre les mentides, les il·lusions i l’educació que rebem des de ben petits.

Dues famílies es troben a Lapònia per celebrar la nit de Nadal i esperar l’arribada del Pare Noël, però una de les criatures explica a l’altre que aquest home amb barba blanca no existeix i que és un personatge de mentida que utilitzen els pares per fer xantatge als fills.

El que havia de ser una vetllada de festa i il·lusió es convertirà en una batalla entre germanes, parelles i cunyats, d’on emergiran mentides, veritats i secrets inconfessables.

Una comèdia àcida, universal i familiar d’autoria catalana amb conflicte i humor a parts iguals.

 

Preu de l’espectacle

15 €*

*12 € menors 25 anys, majors 65 anys o per compra anticipada a través www.auditoricastellar.cat. 10 €/entrada a partir de 10 entrades.

Compra d’entrades i abonaments:

 

COMPRA AQUÍ LES ENTRADES
No esperis més!
dissabte, 14 desembre
20:30
Sala principal
15€ a 10€
75 minuts
2019-12-14 20:30 2019-12-14 21:45 Europe/Andorra Lapònia Una comèdia sobre les mentides, les il·lusions i l’educació que rebem des de ben petits. Sala principal Auditori de Castellar del Vallès

12€, Majors de 65 anys

12€, Menors de 25 anys

12€, Compra anticipada online

Detalls tècnics

Dramatúrgia i direcció: Cristina Clemente i Marc Angelet

Repartiment: Roger Coma, Meritxell Huertas, Meritxell Calvo, Manel Sans

Direcció tècnica: Xavier Xipell “Xipi”

Direcció artística H&R: Jordi Casanovas

Direcció de producció: Carles Manrique (Velvet Events)

Crítiques

“Una molt bona comèdia magníficament servida pel quartet d’actors, amb el mèrit afegit de Roger Coma, que clava l’accent finès.”

Xavi Pardo RAC1

“Una obra amena sobre les il•lusions i les mentides, sobre l’ètica i l’estètica, i sobre el nostre comportament social.”

Oriol Osan Núvol

La reserva per aquest esdeveniment està tancada.