Sopa de pollastre amb ordi

Com es curen les ferides?

'Sopa de pollastre amb ordi' reflexiona sobre les conseqüències de la pèrdua dels ideals polítics

 L'Actual - Marina Antúnez

 

Sopa de pollastre amb ordi, de La Perla 29, es va poder veure dissabte a l'Auditori Municipal Miquel Pont, amb molt bona acceptació del públic, que quasi va exhaurir les butaques. El reeixit muntatge portat a escena per La Perla 29, dirigit per Ferran Utzet, ha estat merescudament reconegut i està nominat a sis nominacions als 24ns Premis Butaca que es lliuraran el proper 26 de novembre en una gala celebrada al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès. Els actors i actrius protagonistes que van actuar a Castellar van ser Míriam Alamany, Enric Cambray, Màrcia Cisteró, Ricard Farré, Òscar Intente (castellarenc), Maria Rodríguez i Josep Sobrevals.

Sopa de pollastre amb ordi explica la història de la família Kahn, una família de classe obrera d'origen jueu que viu en un barri de Londres. El text, adaptat per Llàtzer Garcia i Ferran Utzet, sota la direcció d'aquest segon, és una reflexió sobre els problemes de la classe obrera, a partir d'uns fets històrics reals. En aquest sentit, l'acció dramàtica se situa a la manifestació antifeixista que va tenir lloc a l’East End el 1936 i segueix amb l'apunt de diversos fets com la Guerra Civil, la 2a Guerra Mundial, l'estalinisme, fins a l’alçament anticomunista d’Hongria del 1956 i la primavera de Praga, 1961.

A través dels Kahn, l'espectador percep com el pas del temps erosiona de manera implacable els ideals d'esquerra que els set protagonistes a escena, representant-ne molts altres, havien dipositat les seves esperances de futur. Wesker, a través d'aquests personatges, mostra diversos posicionaments ideològics. El pas del temps esdevindrà un element essencial d'aquesta obra; al llarg de 20 anys, la desintegració de la família Kahn seguirà en paral·lel a la desintegració dels ideals.

L’obra tracta el desencís, però no només, sinó que també planteja diferents maneres de fer-hi front, de gestionar aquesta decepció davant d’un món que no acaba essent com havíem somniat. Cada personatge que Wesker construeix buscarà una sortida, a la seva manera, a la situació angoixant de la desintegració. Ja sigui mantenint-se ferm en el socialisme, en els llibres, en un canvi de la ciutat a la vida al camp, en l’art, en la supervivència. L'actor castellarenc Òscar Intente, que participa a l'obra amb el paper del pare, representa l'exemple més clar de la degradació, que és física, mental, moral, alhora. L’obra bascula sobre dos personatges: la Sarah Kahn (Màrcia Cisteró) i el seu fill Ronnie (Enric Cambray). Després del pas del temps, la Sarah és l’única que es mantindrà ferma en les seves conviccions i la lluita perquè per a ella, el desencís no és una opció, encara que paradoxalment és qui acaba més sola. Ronnie - que podria ser el propi Arnold Wesker - és el noi que creix en una família en què qualsevol decisió té a veure amb la política,  i a qui esclataran les contradiccions un cop ja s'ha fet gran, quan viu a París, on havia anat a cercar el seu somni, que ara ha vist fallit.

Segons el director Ferran Utzet, hi ha un paral·lelisme argumental d'aquesta obra amb la situació actual que viu Catalunya. Ell mateix explicava que van escollir l’obra fa un any i que entremig la realitat política del país s’ha filtrat inevitablement en el muntatge i l’obra s’ha convertit en oportuna però en cap cas és oportunista. Podríem estar d'acord, en alguns moment, amb Utzet sobre el fet que Sopa de pollastre amb ordi explora una situació de desencís polític, com avui també passa, ja que l’obra explora els camins que et poden portar cap a la zona fosca del desànim i la depressió, però aquest no seria, en cap cas, una obra que expliqui el present del nostre país, pel què fa a la desintegració de l'ideari polític i de l'esfondrament de les il·lusions de la gent, en el cas de l'Europa dels anys 50 i 60. A l'obra, ningú creu que les manifestacions ni els ideals de progrés puguin canviar el present; avui, aquí, les manifestacions segueixen omplint carrers i sortint als diaris. Segurament, caldrà afegir més perspectiva al temps per poder fer una comparació real amb el que Wesker va escriure l'any 1958.

Sense dubte, hi ha un element també ben destacat a Sopa de pollastre amb ordi, i és l'atmosfera que La Perla 29 aconsegueix amb l'acurada escenografia escollida, que fa brillar l'obra encara més. Ferran Utzet treballa en total sintonia amb el que La Perla 29 acostuma a ensenyar als seus muntatges teatrals. Els elements visuals que completen els quadres escènics d'aquesta Sopa de pollastre amb ordi: vestuari, mobiliari, atrezzo, estan tan ben seleccionats que en cap moment desvien l'espectador de l'essencial, ans al contrari, hi fan èmfasi i el reforcen. A l'escenografia, hi afegim un alenc actoral d'alt nivell, que llueix amb llum pròpia. Especial menció a l'actriu Màrcia Cisteró.

 

L'autor

Arnold Wesker és autor d'una cinquantena d'obres. Sopa de pollastre amb ordi  (Chicken Soup with Barley, 1958) és la primera part de la trilogia que completen les obres Arrels (Roots,1959) i Estic parlant sobre Jerusalem (I’m Talking About Jerusalem,1960), que projecten la mirada d’Arnold Wesker sobre el desencís polític, la desconfiança en el progrés i la pèrdua de les conviccions. Va ser un autor de moda als anys 70.

La manifestació antifeixista que va tenir lloc al barri obrer londinenc d’East End el 1936 i l’alçament anticomunista d’Hongria de l’any 1956 són els dos fets històrics que emmarquen aquesta obra, la història d’una família de classe obrera, els Kahn, en un món que canvia a tota velocitat.

L’obra mostra com el temps erosiona, lentament i implacable, tot el que es troba per davant. La progressiva pèrdua de conviccions, somnis i ideals polítics, la passivitat i la negativitat davant de les injustícies es presenten en paral·lel a la desintegració de la família Kahn, cada cop més fragmentada i desunida.

Seguint les vides de set personatges que un dia van lluitar junts per construir un món millor, Wesker exposa diferents posicionaments davant dels ideals i la vida, però alhora construeix un fresc familiar enormement emocionant i colpidor cap al qual sentim una immediata identificació i tendresa.

Compra d’entrades i abonaments:
– www.auditoricastellar.cat
– SAC (El Mirador)
– Taquilla de l’Auditori: 1 hora abans de l’inici de l’espectacle

COMPRA AQUÍ LES ENTRADES
No esperis més!
dissabte, 17 novembre
20:30
Sala Principal
15€
100 minuts
2018-11-17 20:30 2018-11-17 22:10 Europe/Andorra Sopa de pollastre amb ordi La manifestació antifeixista que va tenir lloc al barri obrer londinenc d’East End el 1936 i l’alçament anticomunista d’Hongria de l’any 1956 són els dos fets històrics que emmarquen aquesta obra. Sala Principal Auditori de Castellar del Vallès

12€, Menors de 25 anys, Majors de 65 anys, Compra anticipada

Detalls tècnics

Text: Arnold Wesker

Versió de: Llàtzer Garcia, Ferran Utzet

Direcció: Ferran Utzet

Ajudant de direcció: Mònica Molins

Intèrprets: Míriam Alamany, Enric Cambray, Màrcia Cisteró, Ricard Farré, Òscar Intente, Maria Rodríguez, Josep Sobrevals

Escenografia: Josep Iglesias

Organització: Ajuntament

Crítiques

Un espectacle trepidant, d'alt voltatge, espurnejant i contundent.

Francesc Massip Recomana.cat

Per l’obra amb un text impecable, pel tema, tot i estar escrit fa seixanta anys, sembla que ens l’hagin fet a mida pels catalans d’avui (...) No us la perdeu.

Josep Maria Ribardí Teatre Barcelona

La reserva per aquest esdeveniment està tancada.