La memoria infinita
BRAM! 2024 / Secció oficial
Cinema
Versió original en castellà
L’Augusto, un conegut periodista cultural xilè, i la Paulina, actriu i exministra de Cultura, han estat junts i enamorats des de fa més de 25 anys. Fa 8 anys les seves vides van canviar per sempre amb el diagnòstic d’Alzheimer de l’Augusto. En un relat sobre el record individual i col·lectiu, l’Augusto i la Paulina dialoguen entre la reconstrucció de la memòria i la identitat i alhora mantenen viu aquest amor còmplice indestructible. Dia a dia la parella s’enfronta a aquest desafiament, reinventant la manera de relacionar-se entre ells i amb els altres, recolzant-se en l’afecte tendre i en un sentit de l’humor molt propi que, notablement, es manté sempre intacte.
Crítiques
“El bell cant a l’amor d’un documental colpidor. (…) acaba sent tres coses precioses i esquinçadores: una pel·lícula sobre l’amor (…) un testimoni sobre l’Alzheimer i un estudi sobre la memòria col·lectiva.“.
Javier Ocaña
Diario El País
“És una bonica història d’amor i cures, un dur viatge (…) carregat de lluminositat, estima i optimisme. Però també és l’al·legat perquè no es perdi la memòria de tot un poble (…)“.
Fernando Bernal
Cinemanía
“El compromís i la calidesa en la mirada de la cineasta donen forma a un documental tremendament commovedor sobre l’Alzheimer (…) Alberdi reflexiona també sobre la necessitat de preservar la memòria històrica”
Desirée de Fez
Diario El Periódico
Premis (2024)
Premis Oscar: nominada a millor llargmetratge documental
Premis Goya: millor pel·lícula iberoamericana
Festival Sundance: guanyadora del Gran Premi del Jurat
La directora: Maite Alberdi
Maite Alberdi, nascuda a Santiago de Xile, és una directora audiovisual, realitzadora, guionista i crítica de cinema. Va realitzar el seu primer microdocumental, Carrete Down, el 2004. L’any següent va realitzar el documental Los trapecistas, que reflectia la història de dos nens que havien d’abandonar el circ en què viuen. Més tard, el 2007, va estrenar el curtmetratge de ficció Las peluqueras.
El 2011 va debutar en el gènere del llargmetratge documental amb El salvavidas. El 2014 li va arribar el reconeixement internacional amb el documental La once, l’emotiu retrat d’un grup d’ancianes, amigues de tota la vida de la seva àvia Teresa. Aquest darrer treball va estar nominat al Goya com a millor pel·lícula iberoamericana.
El 2016, el documental Los niños, que segueix la vida emocional i laboral d’un grup de joves amb síndrome de Down, va obtenir nombroses distincions internacionals, entre les quals destaca el premi a millor documental al DocsBarcelona. Amb el documental Yo no soy de aquí (2016), va aprofundir en la difusa existència d’ancians immigrants afligits per demència senil i Alzheimer.
El juny de 2018 va ser convidada a integrar l’Acadèmia d’Arts i Ciències Cinematogràfiques dels Estats Units.
El 2020 va estrenar el seu quart llargmetratge documental, El agente topo, que va guanyar el premi a millor pel·lícula europea al Festival de Cinema de Sant Sebastià i que va ser nominat al Premi Goya com a millor pel·lícula iberoamericana i al Premi Oscar com a millor pel·lícula de parla no anglesa.
Filmografia
2023 Libre de reír (sèrie de TV)
2023 La memoria infinita (documental)
2022 Soy la Tierra. Historias desde el fin del mundo (documental)
2020 El agente topo (documental)
2016 Yo no soy de aquí (curt documental)
2016 Los ninos (documental)
2014 La once (documental)
2011 El salvavidas (documental)
Condicions d’accés
- Les entrades no seran numerades.
- Les sessions començaran puntualment. Per evitar molèsties als espectadors, l’organització es reserva el dret a no permetre l’entrada a la sala un cop començada la projecció.
- L’organització es reserva el dret d’alterar o modificar el programa de l’acte, sempre que la causa sigui imputable a raons alienes.
- En cas d’anul·lació de l’acte, l’organització es compromet a retornar l’import de l’entrada.
- Qualsevol anul·lació o canvi d’horari serà anunciat a la pàgina web www.castellarvalles.cat i a les xarxes socials de Fem Castellar i Auditori.
- L’accés del públic comença 15 minuts abans de l’hora d’inici de la projecció .
- Es prega als espectadors que s’assegurin que el seu telèfon mòbil o altres dispositius no emetin senyals acústics durant la projecció.
- L’adquisició d’una entrada és necessària per accedir al recinte excepte que s’especifiqui el contrari.
- L’adquisició d’una entrada dona accés a una persona a accedir al recinte.
- Està prohibit filmar o gravar sense autorització.
- L’organització es reserva el dret d’admissió.
Compra d’entrades
- Venda d’entrades individuals per internet
- A la taquilla de l’Auditori des de 30 minuts abans de l’inici de la sessió (sempre que hi hagi entrades disponibles).