El renaixement de la ‘Suite de la mediterrània’
Dissabte, els diversos cors del Cor Sant Esteve van pujar a l’escenari recuperant la cantata enregistrada ara fa 20 anys
L’Actual – Marina Antúnez
Moment de la ‘Suite de la mediterrània 2.0’ del Cor Sant Esteve, a l’Auditori Municipal. || Q. P.
Amb un Auditori Municipal ple de gom a gom, el Cor Sant Esteve – amb els Cor Infantil, Kor Ítsia, Cor d’Atzamares i excantaires – va demostrar dissabte passat a tot Castellar les seves dots vocals pujant a l’escenari amb una proposta que ja té 20 anys d’història. I és que fa 20 anys, les cantaires d’aquest cor amb tanta història, entusiasmades tan com dissabte passat, havien presentat i enregistrat la ‘Suite de la Mediterrània’, la cantata que dissabte va tornar a brillar a través de les peces que van anar-se succeïnt durant una hora i mitja de concert. La direcció dels cors va anar a càrrec de Jaume Sala i la suite també va comptar amb els músics en directe Juan Aguiar (violí, guitarró, mandola i violoncel), Magalí Sala (violí), Lautaro Rosas (guitarra i oud), Pep Coca (contrabaix) i Antonio Sánchez (percussions). De la direcció escènica se’ns va encarregar el castellarenc Marc Tresserras i de la il·luminació, Xavi Sala.
El repertori de cançons d’aquesta ‘Suite de la mediterrània’, més enllà de ser un gaudi melòdic i interpretatiu de veus, és encara més interessant perquè ens explica el nostre passat. Parla de les cultures de la mediterrània que, des de temps antics, segueixen enllaçades per la tradició, una tradició que ens és comuna i que aflora i tothora, a través de les lletres i les melodies, amb similituds evidents, tonades que han viatjat a través d’aquest mar, transmissor de coneixement. Aquest fet transcendeix la pròpia cançó i fa que el públic, a més d’escoltar peces boniques, s’endinsi al més profund de la cultura popular. En aquest sentit, a través de les cançons, l’audiència va poder viatjar al nord d’Àfrica, a la italiana Sicília, a Grècia, a Catalunya, a la Rioja, al sud d’Espanya, regions que han estat bressol de la cultura d’avui.
Al concert, hi va intervenir l’algeriana Neila Benbey, que amb una veu prodigiosa i a ritme de pandereta, va seduir l’oïda del públic al primer minut, transportant algunes de les cançons algerianes ben a prop de casa nostra. També van impressionar les veus de la les cantaires Glòria Coma i Laia Prat, així com les de les diverses solistes que, en moments puntuals, van sobreeixir de la resta de veus del cor. “La Glòria va ser la directora del cor infantil i ara ho és la Laia, que cantin totes dues ens fa especial il·lusió”, deia Jaume Sala, director del Cor Sant Esteve.
La cantant algeriana Neila Benbey, solista d’algunes de les peces de la ‘Suite de la mediterrània’. || Q. P.
Les solistes Glòria Coma i Laia Prat, durant la interpretació d’una peça italiana a la ‘Suite de la mediterrània’. || Q.P.
Les veus blanques del cor infantil van obrir i tancar la suite, seguides i acompanyades de les veus del Kor Ítsia, d’Atzamares, i d’excantaires, “que ja cantaven al cor ara fa 20 anys”. El retrobament familiar, tant a dalt com a baix de l’escenari, amb un públic entregat de les famílies d’aquestes veus, va culminar amb una interpretació conjunta dels cors, la Nela i els músics, que va vibrar fins que els aplaudiments del públic, entusiasta, van posar el punt i final a aquesta ‘Suite de la mediterrània 2.0’, desitjant que no sigui l’última.
Jaume Sala, director del Cor Sant Esteve, al centre. || Q. P.
Músics i cantaires del Cor Sant Esteve a la ‘Suite de la mediterrània 2.0’. ||Q. P.